077-9975383

טיפול בצלקות אקנה

pic-23

אקנה

אין כמעט אדם שלא יביט בשלב כלשהו בחייו במראה ויגלה פצעונים, או בשמם הרפואי: אקנה וולגריס. בשפה המקצועית, אנו מכנים את פצעי הבגרות – אקנה וולגריס. מדובר במחלה דלקתית של בלוטות החלב וזקיקי השיער. למרות ששם המחלה נקשר לגיל הנעורים (פצעי בגרות), מיליוני גברים ונשים סובלים בגילאים שונים מהתופעה, גם בשלבים מאוחרים יותר בחיים. בניגוד לדעה הרווחת בציבור, אקנה אינה מחלה המתפרצת בקרב נערים ונערות בגיל ההתבגרות בלבד אלא גם בגילאים מאוחרים יותר. מדובר למעשה באחת ממחלות העור השכיחות ביותר, המופיעה בדרך כלל באזורי הקרקפת, הפנים, החזה והגב ויכולה להפריע מאוד לאיכות חיינו. אקנה עלולה לפגוע בביטחון העצמי ולגרום להרגשת נחיתות. הבשורות הטובות: יש דרכים יעילות לטיפול בבעיה ולא רק באמצעים תרופתיים שיכולים לגרום לתופעות לוואי קשות ותמיד דורשים סבלנות וזמן ממושך של טיפול.

אקנה היא מחלה מרובת אטיולוגיות, ביניהם גורמים גנטיים וסביבתיים גם יחד.  בעבר חשבו כי הסיבה המובילה לפצעי בגרות היא היגיינה ירודה, תזונה, חשיפה לשמש או היעדר פעילות גופנית. ככל הנראה לגורמים הנ”ל השפעה מועטה יחסית  בהקשר למחלה. דיאטה המבוססת על מזונות עשירים בפחמימות וסוכר (בעלי מדד גליקמי גבוה), כמו גם ריבוי בחלב דל-שומן גורמים להחמרת אקנה.

אם נסכם את הידוע לנו כיום, מחלת האקנה נובעת מ4 תהליכים פתולוגיים:

  1. חסימה של יחידת זקיק השיערה (היחידה הפילוסבוצאית) ע”י פקקי קרטין (המכונים “ראשים”, ראש שחור או ראש לבן)
  2. עלייה בייצור חלב ע”י בלוטות החלב (שנגרמת בעיקר עקב חשיפה להורמונים)
  3. זיהום בזקיק החסום ע”י חיידקים
  4. היווצרות תהליך דלקתי

הטיפולים הזמינים לבעיית האקנה הניתנים במסגרת קופות החולים לרוב דורשים טיפול ממושך המצריך סבלנות רבה ולא פעם גם לא מצליחים להגיע לתוצאה אופטימלית.

בשנים האחרונות התפתח תחום הריפוי בלייזרים בצורה דרמתית, כאשר ההבנה של אפשרויות ההתערבות בטיפולי לייזר בבעיות עור הפנים, בדגש פצעי הבגרות והאקנה גם היא התרחבה. כיום ישנם מספר טיפולי לייזר מצוינים שהתפתחו בדגש על תחום האקנה שיכולים לתת מענה מצוין גם לאקנה פעילה, גם לצלקות אקנה וגם למצב מעורב בו קיימת מחלת אקנה פעילה לצד צלקות מנגעים שכבר אינם פעילים. ישנם מכשירי לייזר המבוססים על אורכי גל המתאימים לניקוי האדמומיות והפצעים המופיעים במחלת אקנה פעילה אשר למעשה יכולים להביא גם מחלת אקנה פעילה וקשה לריפוי כמעט מלא בפרקי זמן קצרים יחסית בסדרת טיפולים קצרה. טכנולוגיות אלו מבוססות על לייזרים בעלי עוצמות המותאמות באופן מדויק לניקוי עור הפנים. שיטות טיפול אלו אינן סובלות מתופעות לוואי, בטוחות לחלוטין, ומשיגות תוצאות בצורה המהירה ביותר, ביחס לכל שיטות הטיפול האחרות. הרבה פעמים פצעי הבגרות מותירים אחריהם צלקות וחטטים המלווים את המטופל/ת לאורך כל חייו- גם כאן ישנו סל התערבויות יעיל שמאפשר לשפר משמעותית את המראה, ע”י עידון, שיוף וליטוש הצלקות, עד למראה עור חלק ואחיד, ללא צלקות או כמעט ללא צלקות. חשוב להבין שמדובר בסל שלם של אפשרויות, ומרכב הטיפול חייב להיות מותאם לכל מטופל/ת באופן אישי, בהתאם למצב וסוג עורו, כמו גם סוג הנגעים המאפיינים אותו. מכשירי הלייזר הקיימים בשוק רחבים מאוד, אולם רק אלו המורשים להפעלה ע”י רופא עור הם האופטימליים לטיפול בבעיה זו. חשוב לציין, כי מגוון הטיפולים הקיימים בשוק רחב, אולם בכדי להבטיח את הטיפול הנכון ביותר, היעיל ביותר והבטוח ביותר חובה שרופא עור יהיה זה שיתכנן אותו ויבצע אותו.

צפו: הטיפולים החדשים המטשטשים צלקות אקנה

למדריך המלא שכתבתי עבור אתר מדיקו על צלקות אקנה >>

מה חשוב לדעת- טיפול לייזר לאקנה?

לייזר זו מילה בודדת לתחום מאוד רחב של טיפולים. חשוב מאוד לבחור את הלייזר הנכון ולגבש תוכנית טיפול ראויה. חשוב שהתכנון והטיפול יעשה ע”י רופא עור (ולא קוסמטיקאית או בעל מקצוע פארא-רפואי לדוגמא), מקצוע אשר הסמכתו דורשת התמחות בתחום טיפולי הלייזר לעור. ניתן לשלב טיפולי לייזר מסוימים עם טיפול תרופתי לאקנה- אפשרות המעצימה את אפקט הטיפול והופכת אותו ליעיל ומהיר יותר. ההיצע הקיים בשוק גרם לטיפולים אלו להיות זמינים, קרובים לבית ונוחים לכל כיס. בכל דבר שנוגע לעור הפנים, כרטיס הביקור של האדם- אין להתפשר, ובזכות ההיצע הרחב הקיים בשוק אין צורך היום בשבירת תוכניות חיסכון בכדי להגיע לטיפול הטוב ביותר שבאותה נשימה גם בטוח ומהיר.

איך מתחילים?

נקודת המפתח החשובה ביותר להצלחת התהליך היא אבחון נכון ומדויק ולכן פגישת הייעוץ וההערכה הראשונית היא קריטית. בפגישה אעריך את המצב הקליני, המחלה וחומרתה ואתאים את הטיפול הנכון באופן אישי לך. בפגישה זו נבצע תיאום ציפיות מלא ואציג את אפשרויות הטיפול העומדות לרשותך. ננסה ביחד להבין מדוע נכשלו הטיפולים הקודמים, מידת היענותך לטיפול ולבדוק מה החלופות שמתאימות לך באופן אישי. ביחד נבחר כיצד משפרים נקודות חולשה שתוכניות טיפול קודמות שלא צלחו באמצעות שילוב של טכנולוגיות מתקדמות ומכשירי לייזר מותאמים.

טיפול באקנה פעילה

מטרתו הראשונה של הטיפול היא השראת הפוגה במחלה ולאחריה המשך טיפול אחזקתי שמטרתו שימור המצב הרדום של המחלה. הטיפול על כל שלביו הראשונים, שמטרתם “הרגעת” המחלה נקרא הטיפול החריף. כדי למקסם את התוצאות בשלב זה ובכדי לקצר את משכו כך שנגיע לשיפור משמעותי בטווחי זמן של שבועות בודדים אני נוהג להיעזר במכשור לייזר מתקדם שמשיג תוצאות נהדרות- לעיתים כטיפול בודד, לעיתים בשילוב עם טיפול תרופתי בבליעה ולעיתים בשילוב עם טיפול מקומי למריחה על גבי העור. לכל מטופל מותאם טיפול אישית בהתאם לדרגת מחלתו, ציפיותיו ורצונותיו. התייחסות שלי כאן היא גם לביטוי הקליני של המחלה וגם אליך אישית ברמת הציפיות, ההבנות והנכונות.

כיום ישנם מספר טיפולי לייזר מצוינים שהתפתחו בדגש על תחום האקנה הפעילה שיכולים לתת מענה מצוין גם למצב זה. ישנם מכשירי לייזר המבוססים על אורכי גל המתאימים לניקוי האדמומיות והפצעים המופיעים במחלת זו אשר למעשה יכולים להביא גם מחלת אקנה פעילה וקשה לריפוי כמעט מלא בפרקי זמן קצרים יחסית בסדרת טיפולים קצרה. טכנולוגיות אלו מבוססות על לייזרים באורכי גל של 535-585 ננומטר, ובאמצעות הפעלה נכונה שלהם ועל פי הפרוטוקול המתאים, באמצעות קרני הלייזר ניתן להשיג מספר מטרות:

  1. פתיחת פקקי הקרטין (ה”ראשים”) ע”י תהליך המכונה תרמוליזיס
  2. השמדתם אוכלוסיית החיידקים
  3. פגיעה בבלוטות החלב שגורמת להפחתת ייצור כמות החלב
  4. הפחתה משמעותית בתהליך הדלקתי ע”י פגיעה בכלי הדם שמזינים אותו

כאמור, כדי לטפל בבעיה משורשה חשוב להשיג את כל מטרות אלו אשר למעשה מנטרלות את כל התהליכים הבעייתיים של המחלה. לצורך כך הטיפול חייב לשלב מספר מכשירים, כאשר בכל מכשיר יהיו מספר שיטות הפעלה שונות עם פרוטוקולים שונים- כולם כדי להגיע לתוצאות מצוינות.

שיטות טיפול אלו אינן סובלות מתופעות לוואי, בטוחות לחלוטין, ומשיגות תוצאות בצורה המהירה ביותר, ביחס לכל שיטות הטיפול האחרות.

אחד המכשירים המהווה state of the art בטכנולוגיות אלו הוא מכשיר ה  ,Vbeam לייזר מסוג pulse dye  ששמו בעברית הוא לייזר צבע הבזקי. מכשיר לייזר זה המייצר קרני לייזר באורך גל של 535 ננו מטר מצויד בפטנט מיוחד הנקרא DCD- dynamic cooling device המאפשר טיפול ייחודי לבעיה זו. שיטה זו מייצרת קירור עדין של פני השטח העור בעוד קרני הלייזר פוגעות בכלי הדם הפתולוגים בעומק העור והורסות אותם. כך, קירור פני השטח מגן על העור ומונע כאב או פגיעה בפני שטח העור שלרוב יכולה להיווצר במכשור אחר פחות מתוחכם (כגון כוויות או פיגמנטציה).

שיטה זו, מוגנת פטנט אשר ייחודית למכשיר זה מאפשרת טיפול אופטימלי בכלי הדם הן מאחר והיא מונעת כאב והן בגלל פרופיל בטיחות מצוין שמאפשר טיפול אופטימלי.   

במרפאתי קיימת גם שיטת התערבות ייחודית לאיזון הורמונלי בהתאם לפרוטוקולי טיפול מקובלים ושכיחים בארה”ב הכוללים טיפול משולב המחליש את השפעת ההורמונים האנדרוגניים (לרבות טסטוסטרון) כחלק מטיפול כולל שמטפל בבעיה אחת ולתמיד (עם סיכויי הישנות נמוכים) המשלב גם טיפולים נוספים להשתלטות על המחלה והחלמה מלאה ממנה.

שילוב כל האסטרטגיות הטיפוליות הכוללות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, בדיקה ואיזון של הפרופיל ההורמונלי לפי הצורך כאשר כל תוכנית טיפול נעשית בהתאמה אישית מבטיחות תוצאות מרשימות עליהן אנחנו מתחייבים בעת כניסה לכל תוכנית טיפול

לאחר השגת מטרה ראשונית יש לעבור לטיפול התחזוקתי

אז מה עם הצלקות?

מרבית האנשים שסובלים מנגעי אקנה יסבלו לאחריה, במשך כל חייהם מצלקות ע”פ הפנים ו/או הגב. רוב האנשים יסיימו את מחלתם עם צלקות קטנות בלבד אולם חלק קטן מהם יסבלו מצלקות גדולות עמוקות ומשמעותיות. חשוב להדגיש כי כמו הרבה דברים בחיים, גם כאן הגודל לא קובע. יהיו אנשים עם צלקות מאוד משמעותיות שלרגע לא יחשבו לחפש שיפור, ואין עם כך כל בעיה, בעוד שישנם כאלו שגם צלקת מזערית מטרידה אותם מאוד. כל צלקת, באשר היא, ניתנת לשיפור ללא תלות בגודלה.

צלקות האקנה הן נושא מורכב ולא פשוט. אנחנו מכירים לפחות שבע משפחות שונות של צלקות אקנה (לדוגמא צלקות היפרטרופיות, ice pick, box, קלואידיות ועוד). כל משפחה כזו מכילה בפני עצמה מספר רב של תתי סוגים, ולכן, בשורה התחתונה מדובר בבעיה מורכבת ורחבה מאוד שנדרשת מומחיות רפואית באבחונה. אין טיפול הזמין כיום לריפוי צלקות אקנה הניתן במסגרת קופות החולים או סל הבריאות. אין כיום תכשירים למריחה (כגון משחות או קרמים) או כדורים לבליעה שיכולים לטפל באופן משמעותי בצלקות שנותרו לאחר מחלה פעילה ועל כן עד לא מזמן מטופלים עם בעיה זו היו מקבלים תשובה שעליהם “להשלים עם המצב”. החדשות הטובות הן שהיום גישה כזו כבר לא מקובלת. ישנם פתרונות טובים למטופלים עם בעיה זו שלא מוכנים לקבל את מצב עור הפנים שלהם כפי שהוא שבאמת רוצים לשפרו. 

ישנו סל התערבויות יעיל מאוד שמאפשר לשפר משמעותית את המראה, ע”י עידון, שיוף וליטוש הצלקות, עד למראה עור חלק ואחיד, ללא צלקות או כמעט ללא צלקות. חשוב להבין שמדובר בסל שלם של אפשרויות, ותמיד יהיה מדובר בשילוב מספר טיפולים על בסיס טכנולוגיות שונות לטיפול בבעיה. משלב הטיפולים חייב להיות מותאם לכל מטופל/ת באופן אישי, בהתאם למצב וסוג עורו, כמו גם סוג הנגעים המאפיינים אותו. לכן הצעד הראשון שחייב להיעשות בצורה מדויקת הוא אבחנה נכונה ורק לאחריה התאמת הטיפול הנכון ביותר למטופל. מכשירי הלייזר הקיימים בשוק רחבים מאוד, אולם רק אלו המורשים להפעלה ע”י רופא עור הם האופטימליים לטיפול בבעיה זו. חשוב לציין, כי מגוון הטיפולים הקיימים בשוק רחב, אולם בכדי להבטיח את הטיפול הנכון ביותר, היעיל ביותר והבטוח ביותר חובה שרופא עור יהיה זה שיתכנן אותו ויבצע אותו.

בין הטיפולים האפשריים:

קילוף העור בלייזר אבלטיבי/משייף – טכניקה מצויינת לטיפול בצלקות אקנה, במהלכה משוייפות שכבות עור, אחת אחרי השנייה, עד להשגת טישטוש משמעותי במראה הצלקת. הטיפול אינו כואב ואורך כחצי שעה עד שעה, יכול לנוע מטיפול בודד ועד סדרת מפגשים מדובר ודורש לרוב מספר ימי החלמה בודדים בבית.

 

השראת יצירת קולגן על ידי לייזר מקטעי- הליך עדין במהלכו נוצרים אלפי נקבים מיקרוסקופים עמוקים (עד לעומק 500-700 מיקרון) שמטרתם להגיע ולפצוע את הדרמיס. לאחר הפעולה מתחיל תהליך ריפוי שמוביל למיצוק, מתיחה והרמת השקיעה שמתרחשת לרוב בצלקות אקנה. להשגת תוצאה טובה יש לחזור על הטיפול כ-5-6 פעמים, אחת לחודש.  לאחר הטיפול מופיעה אדמומיות קלה דמוית כווית שמש הנמשכת מספר ימים בודדים.

 חיתוך סיבי צלקת המחברים בין השכבות העליונות בעור לעמוקות שבהן (הידבקויות) ובכך מקנים לעור מראה גלי עם שקערוריות- הליך הנקרא .Subcision בהליך זה מוחדרת קנולה מיוחדת (מעין מחט דקה וארוכה, אשר הקצה שלה אינו חד). באמצעות תנועה חוזרת של המחט הורסים את ההידבקויות שמתחת לצלקת וכך מפרידים אותן משכבת העור העמוקה יותר וגורמים להחלקת הצלקת השקועה. בטכניקה הזו לא פוגעים בשכבה העליונה של העור פרט לנקודת החדרת המחט. הטיפול אינו משאיר סימנים למעט חבורות ( סימנים כחולים) שייעלמו לאחר ימים עד שבועות בודדים והוא כרוך במספר פגישות, עם הפסקה של 3-4 שבועות ביניהן. שילוב טיפול זה טיפול לייזר יביא לתוצאה אסתטית מיטבית.

טיפול בגלי רדיו ((RF- בחזית הטכנולוגיות החדשניות האלה ניצבים טיפולי RF אשר לאחרונה נכנסו לתחום ומאפשרות נדבך חשוב בשיפור מראה צלקות האקנה. לאחרונה אימצתי את הטכנולוגיה באמצעות מכשיר חדשני בשם Profoud, שנחת בארץ מארה”ב בחודשים האחרונים. המכשיר נועד לטיפול בפנים אך גם לאזורי גוף אחרים.

באמצעות המכשיר, לאחר הרדמה מקומית בלבד של אזור הטיפול אני מחדיר לעומק עור מחטים זעירות אשר משרות גלי רדיו באופן נקודתי סביב המחט, דבר הגורם להעלאת הטמפרטורה עד ל-67 מעלות באופן ישיר בשכבת  העור הבינונית, האחראית על מראה המוצק והמתוח של העור . החימום יוצר תהליך של רגנרציית קולגן ואלסטין, המוביל למילוי הצלקות השקועות של האקנה. מילוי זה אינו זמני ונשאר לאורך תקופה ממושכת.

מכיוון שטכנולוגיה זו מאפשרת טיפול ישיר בתוך שכבות הדרמיס של העור, תוצאותיה נהדרות אך דווקא בשל היותה כזו, היא אינה מורשית לשימוש ע”י מטפלים שאינם רופאים ולכן עדיף שתינתן ע”י רופא עור מוסמך.

תוצאות הטיפול: התוצאות מעוררות השתאות ולרוב די בטיפול אחד בלבד ( לפעמים יש צורך בעוד טיפול או שניים). התוצאות נראות כבר בין 1-3 חודשים לאחר הטיפול עם שיפור של  70-80 אחוזים (אני תמיד ערב לכך מול מטופליי).

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​