077-9975383

הסרת שומות ונגעים עוריים מעור הפנים

pic-29

לייזר מול כל שאר השיטות

עור הפנים יכול לפתח מגוון רחב של נגעים על גביו, גידולים שונים שלא פעם מפריעים לנו אסתטית ובמקרים מסוימים מהווים סכנה לחיינו. נקודות חן או שומות, כמו גם נגעים עוריים רבים אחרים הרבה פעמים פוגעים במראה האסתטי של תעודת הזהות שלנו- הפנים ולכן אנשים רבים מבקשים להסירן. לפני שמסירים כל נגע עורי בגלל צורך אסתטי חובה להתייעץ עם רופא עור שכן רופאי עור הם המומחים באבחון ואיתור נגעים הטומנים בחובם מסוכנות, ובהתאם להחלטתם יבחנו דרכי ההסרה האפשריות. במרפאה אני מבצע אבחון מדויק של הנגע העורי וממליץ על הדרך הנכונה ביותר של הסרתו, בין אם מסיבה רפואית ובין אם מסיבה אסטטית.
ניתן להסיר כל נגע עורי בדרכים שונות- יש טיפול הסרה כירורגי שבו מסירים את השומה בניתוח הכולל תפרים, יש טיפול שבו מסירים את השומה בניתוח ללא תפרים ויש טיפולי הסרה בצריבה בחנקן, בלייזר או במחט חשמלית. אופן הסרת השומה נקבע על פי סוג השומה והתרשמות רופא העור שבחן אותה.
הבעיה העיקרית בהסרת נגעים בשיטות הקונבנציונלית הוא הסיכון להיווצרות צלקות מכוערות או דיספיגמנטציה, כלומר צלקת שמהותה בעייה בצבע העור. במסגרת הציבורית או בקופות אין כל מחויבות לטיפול בצלקת ותמיד הרופא המבצע יזהיר את המטופל מפני היווצרות של צלקת שכזו, תוך שהוא מסביר שזהו סיכון שהמטופל/ת לוקחים על עצמם במודע בעצם מתן הסכמה להליך. בעיה זו, המתבטאת בסיכון להיווצרות צלקת המכוערת עוד יותר מהנגע המקורי עצמו, שכיחה מאוד בהליכים הנפוצים במסגרת ההליכים השיגרתיים (החל מצריבה בחנקן, מחט, הסרה כירורגית ללא או עם תפירה). על כן, האפשרות להיווצרות צלקת מרתיעה רבים מביצוע הליך ההסרה ובכך הם משלימים עם קיום הנגע, תוך פשרה מסוימת שאינה באמת הכרחית.

לצערי הרב, אני נאלץ להתמודד עם לא מעט צלקות והפרעות מסוג זה, שנוצרו בגלל בחירת מטופלים בהסרת נגעים ע”י חנקן:

כאן לדוגמא ניתן לראות מטופל שבחר להסיר מספר נגעים שפירים מעור פניו ע”י חנקן נוזלי (קריותרפיה), במסגרת הקופה. הבעיה בחנקן נוזלי היא חוסר דיוק בפעולה, שכן ריסוס הנגע מוביל לקירור כל האזור שנמצא גם מסביבו. 

לא רק זאת, הטמפרטורה שאליה מגיעה הרקמה אינה באמת בשליטה, ולא פעם ישנו קירור יתר של האזור המטופל. פעולה כזו, הרבה פעמים מובילה לשפעול תאי הצבע באזור (המלנוציטים) אשר בסופו של יום מובילה ל”הכתמה”, או פיגמנטציה במקום שטופל, ובלשון מקצועית- “דיספיגמנטציה”. בעוד שאנשים ממוצא מזרח אירופאי עם גוון עור ועיניים בהירות סובלים פחות מסיבוכים אלו, אנשים בעלי עיניים בגוון שחור או חום, או ממוצא מזרחי/צפון אפריקאי, תוניסאי, טורקי או ספרדי בעלי נטייה מאוד חזקה לסיבוכים אלו.

הליך הסרת נגע במחט חשמלית סובל מבעיות אף יותר חמורות. חימום הרקמה אינו בשליטה ומוביל לבעיות זהות מבחינת פיגמנטציה, אך לא רק. כאן מדובר בהליך דסטרוקטיבי שיכול להשאיר צלקת ממש, כשקועה או מורמת, מלבד ההפרעות בצבע העור.

לדוגמא: צלקת שקועה לאחר הסרת שומה במחט חשמלית:

כל אלו, הם סיבוכים מהותיים הקשים מאוד לטיפול. ניתן לטפל בהם בהחלט, אך מדובר במצב הרבה יותר בעייתי ועמיד הדורש סידרת מפגשים מורכבים, למשך תקופות ממושכות, ולרוב בעלויות יותר כבדות. מיותר לטפל כי טיפולים בסיבוכים אלו אינם ניתנים במסגרת הקופות או סל הבריאות, שכן מלכתחילה הפעולה שבוצעה במסגרת הרפואה הציבורית לא נעשית עם מתן “אחריות” לטיפול בצלקת.

מה מיוחד בעור הפנים?
אזורים מסוימים כגון האף, מתאפיינים בעור מתוח, שאינו ניתן לסגירה בצורה טובה עם תפרים. המתח הקיים באזור נוטה ליצור כמעט תמיד צלקת בולטת אשר ממנה דווקא המטופל/ת מנסים להימנע. אזורים אחרים כגון האזור סביב העיניים בעלי בסיס עשיר בכלי דם ולכן הסרה כירורגית באזור זה עלולה להוביל לדימומים משמעותיים שיפגעו בהליך הסגירה ויובילו להצטלקויות משמעותיות. אין ספק שבעבר לא הייתה אפשרות אחרת ולכן במצבים קיצוניים הייתה עדיפה צלקת לינארית במקום התפר אולם במצבי ביניים היה עדיף למטופלים להתפשר ולהישאר עם הנגע הקיים.
היום, כבר לא צריך עוד לחשוש מהליך הסרת שומות.
בעשורים האחרונים התפתחו משמעותית ההבנה והידע אודות מנגנון התפתחות הצלקות בעור. ישנם לא מספר טיפולים שניתן לצמד להליך ההסרה הכירורגית אשר מפחיתים משמעותית את הסיכון להיווצרות צלקת, אשר מבטיחים שבמידה ותיווצר אחת כזו היא תהיה המינימלית. נגעים שאינם דורשים בדיקה פתולוגית ניתנים להסרה באמצעות מכשירי לייזר מתקדמים אשר מבטיחים הסרה בטוחה ותוצאה אסטטית נהדרת. במקרים בהם נדרשת בדיקה פתולוגית לאבחון מדויק של הנגע, טיפולי לייזר מסוימים, הניתנים בסמיכות להוצאה הכירורגית ולאחריו מצמצמים את הסיכון בהופעת צלקת- האפשרויות הן רבות והבחירה הנכונה צריכה להיעשות בהתאמה אישית למטופל ולמקום הניתוח.

מה חשוב לדעת- טיפול לייזר?
לייזר זו מילה בודדת לתחום מאוד רחב של טיפולים. חשוב מאוד לבחור את הלייזר הנכון ולגבש תוכנית טיפול ראויה. חשוב שהתכנון והטיפול יעשה ע”י רופא עור (ולא קוסמטיקאית או בעל מקצוע פארא-רפואי לדוגמא), מקצוע אשר הסמכתו דורשת התמחות בתחום טיפולי הלייזר לעור.
הפעולה המבוצעת באמצעות הלייזר מדויקת ברמת מיקרונים (מיליונית המילימטר) ולכן היא פועלת רק על רקמת המטרה, מבלי לפספס. הטמפרטורה המושגת מנוטרת, מדויקת ומחושבת בצורה קפדנית כך שתיווצר פגיעה רק ברקמת המטרה. ניתוח הלייזר אינו כרוך בדימום משום שפעולתו גורמת לאבלציה של כלי הדם בנגע ומובילה לקואגולציה (התקרשות) מיידית, מה גם שאין פגיעה בכלי דם שמחוץ לנגע.
לאחר ביצוע הפרוצדורה חשוב שיתקיים ליווי צמוד, עם תוכנית טיפול דינמית המשתנה בהתאם למצב הפצע הניתוחי, בכדי להבטיח מיזעור הסיכונים להיווצרות צלקת ובכדי שבמידה ותהיה כזו, היא תהיה מינימלית ולא מורגשת.

כל אלו מובילים ליצירת תוצאות נהדרות, בחלק גדול מהמקרים ללא כל סימן או צלקת, ובמקרים נדירים סימן קטן ומינימלי שהוא המינימום ההכרחי במקרה של נגעים פרובלמטיים:
מקרה 1- לפני אחרי

מקרה 2- לפני אחרי

מקרה 3: לפני אחרי

מקרה 4: לפני אחרי

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​