077-9975383

טיפול בכתמי לידה

pic-28

שאלות – מתייחסות לכתמי לידה שמופיעים עם הלידה:

לא כל כתמי הלידה זהים. יש לנו מספר סוגים שכיחים של כתמי לידה אשר נבדלים בגודלם, צבעם וצורתם. הצורה השכיחה ביותר לה לרוב מתייחסים ככתמי לידה היא כתמי קפה בחלב. כתמי לידה אחרים, הפחות נפוצים הינם שומה (נקודת חן) מולדת, כתמים היפופיגמנטריים וכתם מונגולואידי השכיח בד”כ באזורי גב תחתון או עכוזים.

כתמים אלו יכולים להופיע כנגע בודד או עם מספר רב של נגעים במטופל בודד. ריבוי נגעים יכולים להוות סמן למחלה סיסטמית או להיות חלק ממגוון סינדרומים. לרוב מדובר בכתם שטוח שאינו נימוש, בגוון חום בהיר. כתמים אלו יכולים להיות קטנים, אך גם להגיע לקוטר של סנטימטרים שלמים.

הנגע לרוב הומוגני בצבע נס קפה עם חלב, היכול להיות בהיר עד גוון חום כהה.  כתמי קפה בחלב הינם שטוחים באופן מוחלט, בד”כ עם מראה אובלי, עם גבולות חדים ובד”כ גם סדירים. הם יכולים להיות ממוקמים בכל מקום שהוא אולם לעולם לא יופיעו בריריות. הנגעים בד”כ בגודל של 2-5 ס”מ אולם יכולים ללבוש צורה דמוית נמשים- FRECKLES (>2 מ”מ) או להיות בגודל של טלאים מעל 20 ס”מ. כתמי קפה בחלב גדלים באופן פרופורציונלי לתהליך גדילת הגוף במהלך ההתבגרות ואמורים להשאר בגודל יציב לאחר סיום תהליך ההתבגרות.

כתם בודד מופיע ב10-20% מהאוכלוסיה הנורמלית ועד 1% מהצעירים הבריאים נושאים עד ל 3 כתמים. הנגע יכול להופיע כבר בלידה אולם הם בד”כ מופיעים במהלך הילדות וגדלים באופן פרופורציונלי במהלך ההתבגרות. הימצאותם גוברת במהלך גילאי הינקות והילדות וקטנה במהלך הגיל הבוגר. לבעלי גוון עור כהה יש נטייה מוגברת להימצאותם ביחס ללבנים.

כתמי קפה בחלב אינם בעלי נטייה לשינויים ממאירים באופן גורף. הם נמצאים ברוב הפרטים באוכלוסיה ללא קשר למחלה סיסטמית או סינדרום ולכן בכל מצב של נגע בודד עד שלושה מדובר בהפרעה אסטטית בלבד, ע”פ רוב. ריבוי כתמי קפה בחלב (מעל 3) על גבי מטופל בודד הינו מצב יחסית נדיר (0.25% מהאוכלוסיה) וכן צריך להדליק נורה אדומה.

במצבים בהם ישנם רמזים לסינדרום מורכב (כגון ריבוי נגעים משולב עם דיספורמציות מולדות אחרות, הפרעות התפתחותיות ועוד) יש לפנות למומחה המתאים בכדי לבצע אבחון והתערבות נכונה. במקרה זה ראוי להיוועץ עם רופא עור שידע לכוון לסינדרום המתאים (למרות שמדובר במצבים נדירים יש עשרות סינדרומים) וידע להפנות לדיסציפלינה המתאימה. בכל מקרה של כתם בודד לרוב לא נדרשת התערבות והסרה אינה ממש נדרשת. ע”פ רוב הכתמים יתבהרו ויתעדנו עם השנים, במידה ולא נחשוף אותם לשמש.

כאמור, כתמי קפה בחלב אינם דורשים טיפול. כאשר אנחנו מדברים על נגעי עור מולדים אחרים כגון שומות מולדות, כאשר מדובר בשומות ענק ויש אינדיקציה לטיפול התערבותי על פי רוב ההתערבות תעשה בגילאי 1-3 תוך הפעלת שיקולים ספציפיים לכל מקרה.

גם כאן היריעה מאוד רחבה וכל מקרה נשקל לגופו בהתאם לסוג הנגע, גיל המטופל מצבו הכללי מול הסיכונים מהנגע הספציפי. ע”פ רוב נגעים פיגמנטריים המופיעים בגילאים מאוחרים לגיל שנה עד שלוש הינם סוגים שונים של שומות הנחלקים לתתי משפחות רבות והגישה לכל סוג שונה בתכלית ומוכתבת ממגוון שיקולים.

בסלון של שרון

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​